Almende homepage

Nieuws Technasium

Minimaliseren

 


Technasium leerlingen van klas 3 met brandpreventie aan de slag!

Op vrijdag 6 november zijn we met de leerlingen van de 3e klas Technasium van het Almende-college een bezoek gaan brengen aan de brandweerkazerne in Doetinchem en de beleveniswoning in Didam. De leerlingen hadden op school de volgende opdracht van het Technasium gekregen: ‘Geef  een innovatief advies over het voorkomen van brand in seniorenwoningen’. Omdat het Technasium werkt met echte opdrachtgevers en vraagstukken die in de praktijk realiteit zijn, heeft de brandweer zich als opdrachtgever aangeboden. Zij zullen ook de adviezen aan het eind van de periode in ontvangst komen nemen en beoordelen.

Met een bus kwamen we tegen 13.00 aan bij de kazerne. Daar werden we  hartelijk ontvangen in de presentatieruimte op de eerste verdieping. Tijdens het genot van een glas drinken werd een korte presentatie getoond. Hierin werden de taken van de brandweer weergegeven, het belang van snel handelen tijdens een brand , het voorkomen van brand en enkele risicofactoren die brand kunnen veroorzaken. Indrukwekkend was het om te zien hoe snel een brand zich ontwikkelt.

Na deze presentatie kregen we een rondleiding door de kazerne. We mochten een kijkje nemen op het kantoor, de verblijfsruimtes, de keuken, slaapkamers etc. Hoogtepunt was een rondleiding langs alle brandweerwagens en toebehoren. De tijd was tekort om alle enthousiaste vragen van de leerlingen te beantwoorden omdat de bus weer klaar stond om ons naar de beleveniswoning te brengen.

Daar aangekomen stonden enkele mannen ons op te wachten om een rondleiding door de beleveniswoning te geven. In de woning konden de leerlingen diverse ruimtes bekijken waar brandgevaarlijke situaties na waren gebootst. Deze moesten ze in groepjes proberen op te zoeken en analyseren waarin het gevaar zich schuilde. Voor veel leerlingen, en ook begeleidende docenten, was dit een eyeopener. Opmerkingen als: ‘oh, dat hebben we thuis ook zo (serieschakeling van stekkerblokken)’ en dat moet ik eens aan mijn vader/moeder vertellen (afspreken centrale vluchtplek bij huis) werden veel gehoord. Ter afsluiting gingen de leerlingen zelf ervaren hoe het is om geblindeerd het huis zo snel mogelijk te moeten verlaten.

Het was een zeer leerzame, boeiende en nuttige excursie die de leerlingen goed van de nodige informatie voor de Technasiumopdracht heeft voorzien. In januari gaan de leerlingen hun opdracht presenteren aan de opdrachtgevers.

We willen de medewerkers van de brandweer en de beleveniswoning heel hartelijk danken voor hun inzet en betrokkenheid.